Chebský zpravodaj

  • Chebský zpravodaj
    Každý měsíc přináší programy kin a divadel, informace o výstavách, koncertech v regionu Cheb-Františkovy Lázně-Aš. Možnost účinné inzerce za výhodné ceny.

  • Po třiceti letech se do chebského divadla vrací Friedrich Schiller
    Marie Stuartovna, jedno z nejproslulejších dramat evropského romantismu, vybudoval autor kolem mocenského a osobního konfliktu dvou velkých žen...

  • Na cestě ke Spokojenému kraji
    Letos v únoru se do volebního souboje o krajské zastupitelstvo přihlásilo nové hnutí Volba pro Karlovarský kraj...

  • Roste ve vaší obci Strom roku 2016?
    Jubilejní patnáctý ročník celostátní ankety Strom roku opět hledá stromy se zajímavým příběhem. Anketa je příležitostí, jak získat pro...

  • Josef Laufer: Roura od kamen
    „Mnohokrát jsem byl osloven, abych o sobě vydal sepsané spisy, jak je tomu zvykem u lidí s nepřehlédnutelným obličejem. Paměť je věc ošidná...

Chebáček

Chebský zpravodaj - časopis pro Cheb a okolí

Chebský zpravodaj je kulturně-společenský měsíčník. V každém čísle dále najdete cestopisné seriály, informace o nových knihách, soutěže o hodnotné ceny a mnoho dalších zajímavostí.
Chebský zpravodaj vychází měsíčně v nákladu 10.500 výtisků. 7.000 ks je distribuováno přímo do poštovních schránek firem a domácností v Chebu. Stránky Chebského zpravodaje jsou k dispozici i firmám pro jejich účinnou prezentaci za velmi výhodné ceny. Více zde: Reklama Cheb

Články

Divácký hit německého divadla v Chebu

publikoval: Jan Novotný

Na sobotu 11. února připravilo Západočeské divadlo v Chebu českou premiéru textu současné německé autorky Dey Loherové Zloději. Hru, jejíž berlínská inscenace byla s velkým úspěchem uvedena loni v listopadu na Pražském divadelním festivalu německého jazyka, režíruje Petr Štindl.

Pojišťovací agent Finn otevře oči a ví, že už nikdy nechce vstávat. Jeho sestra Linda viděla vlka a doufá, že lázně ohrožené bankrotem se brzy změní v chráněnou přírodní oblast. Erwin, otec těch dvou, by si rád někdy jen tak nezávazně poklábosil, o počasí nebo o hvězdách. Vedoucí supermarketu Monika se těší, že ji šéf povýší, možná dokonce povede samoobsluhu v Holandsku. Její muž Thomas, policista, by šel s ní. Manželé Schmidtovi mají neodbytný pocit, že je někdo pozoruje. Nějaké zvíře? Mira je těhotná a váhá, zda si dítě ponechat. Otec dítěte Josef si rozhodně přeje, aby přišlo na svět. Gabi a Rainer shánějí byt. Ira, starší dáma, pohřešuje svého muže. Možná si jen vyšel na procházku? Dea Loherová rafinovaně rozpřádá jednotlivé epizody, a tvoří tak důmyslnou síť životních příběhů plných touhy i ztrát. Postavy se střetávají v nejrůznějších konstelacích a znovu se překvapivě a nečekaně potkávají. Sledujeme zneklidňující, a přesto komické i groteskní panorama lidí naší doby. Fascinující a dojemná hra jde až na dřeň a zároveň nabízí velkou dávku naděje.
Berlínská dramatička Dea Loherová (1964) patří mezi nejvýraznější osobnosti současného německého divadla a je nositelkou mnoha prestižních ocenění, mj. Literární ceny Bertolta Berchta (2006) nebo Berlínské literární ceny (2009). Je autorkou téměř dvaceti divadelních textů, u nás byly uvedeny např. hry Klářiny vztahy, Tetování nebo naposledy na Nové scéně Národního divadla Poslední oheň.
Ke způsobu, jímž píše, se Dea Loherová v rozhovoru pro Salon Práva vyjádřila následovně: „Chci, aby režisér při práci nad mým textem musel vyvíjet úsilí a hledat své vlastní vyjadřovací prostředky. Chci režiséry znejisťovat, ne jim sloužit. Nemá to být tak, aby režisér nebo herci dopředu říkali: To je skvělá scéna! My víme, jak ji zahrát. Divadlo je prostorem pro jazyk, čím více jazyk žije svým vlastním životem, čím nahuštěnější a koncentrovanější je, o to větší je prostor pro fantazii, kterou řeč uvolňuje. Ty takzvané realistické dialogy patří do televize, aby před ní lidi v křeslech mohli v klidu usnout.“
Inscenaci, v níž se objeví téměř celý herecký soubor Západočeského divadla, nastudoval režisér Petr Štindl, který v Chebu před dvěma lety uvedl populární komedii Petra Zelenky Příběhy obyčejného šílenství. Dramaturgyní je Marta Ljubková, autorem překladu Petr Štědroň, scénu a kostýmy navrhl Petr B. Novák.
Letošní sezóna Západočeského divadla nese podtitul Sezóna lákavého pokušení a Zloději, kteří nahradili původně plánovaného Tartuffa, jsou její čtvrtou premiérou. V březnu bude následovat semaforská Dobře placená procházka, poté se dramaturgie opět přikloní k současným textům – Arkádii Toma Stopparda, Chybě spojení indické autorky Anupamy Chandrasekharové (česká premiéra) a Steigerwaldově politickému kabaretu Horáková-Gottwald.

Reklama

Doporučujeme

Reklama



Reklama